Észak-Portugália tavasszal – Infánsok és infánsnők nyomában

2022 április 19-25

Bense Mónika fordítóval és portugál barátaival
római templomok, reneszánsz kolostorok, Pritzker díjas kortárs remekek, ízek, borok, irodalom

Archívum Utazás

A nagyobb térképért kattintson a linkre

1.nap kedd, érkezés este a Wizz Air-rel 6.35- 9.15

Porto

A kortárs művészetek országával, a csodálatos Serralves-központtal kezdjük Portugália újbóli felfedezését, ahol egy gyönyörű, Pritzker díjas minimál épületet emeltek a posztmodern művészetnek.

A lenyűgöző parkban, óriás szobrok között jutunk el Európa talán legszebb art deco házáig.

Délután és este Portoban belekóstolunk a városba és a helyi ételekbe. Sétálunk Európa legnagyobb és szinte érintetlenül megmaradt óvárosában, a hajók, hidak, éttermek, régi házak mellett. Meglepetésvendégünk és meglepetésprogramunk is lesz. Este közösen vacsorázunk a Douro partján.

2.nap Porto a kortárs város

Megnézzük a Casa da Música -at, Reem Koolhas, Pritzker-díjas építész munkáját, amely elnyerte a Brit Építészek Királyi Intézetének díját is, akik a házat  “érdekesnek, zavarónak és dinamikusnak” tartják.

Sétálunk a városban,  portóikat kóstolunk, mert hol máshol, mint itt,  a délutánt  pedig az óceánparton töltjük és ott is vacsorázunk. Itt kell kipróbálni a helyiek kedvencét a babos pacalt, és akit a név nem riaszt el, annak felejthetetlen élménye lesz. A másik helyi specialitás a „Francesinha” ez egy pácolt sonkából, füstölt kolbászból készült steak gazdagon ellátva olvasztott sajttal és paradicsom szósszal, sör öntettel.

3.nap Barcelos, Braga, Guimaraes

Portóbol egyenesen Barcelosba érkezünk és már jöhet is a mélyvíz: a Tibaesi Kolostor kerengőjében a XII.századi por.tugál ízlés és puritanizmus tükröződik, a XVIII sz-i főoltáron pedig a pompa, mondván isten házában semmi sem túlzás.

Braga: ” Mese egy magyar őrgrófról”

Egy helyi mondás szerint Portóban dolgoznak, Coimbra-ban tanulnak, Bragában imádkoznak. Ennek igazságtartalmát magunk ellenőrizzük. Először Bragaban, amit a templomok sokasága miatt a Portugál Rómaként is emlegetnek. Megnézzük a Bom Jesus do Monte-t, a zarándokhelyet, amelyet az Unesco is feltett a világörökségi listájára. Akik még emlékeznek a fatimai kirándulásra, azok itt sem lepődnek meg azon, hogy a hívők térden csúszva másszák meg a templomhoz vezető 581 lépcsőt. (Csak semmi pánik, mi az Európában egyedülálló vízzel működő siklóval emelkedünk fel.)

A portugál nyelvben van egy olyan kifejezés, hogy régebbi, mint a bragai Sé. A Sé egy katedrális, és mondanom sem kell, hogy ezek után nem lenne szívünk kihagyni.

GuimaraesPortugália bölcsőjének nevezik

Van itt X, századi vár, de az igazi érdekesség sétálni a szép középkori óvárosban, amely nem véletlenül kapta meg az Unesco védelmét. A falak érintetlenek, öregek, mégis ez Európa legfiatalabb városa, az itt élők több, mint fele 30 év alatti.  Festői, szökőkutas terecskék, girbegurba utcák, szépen restaurált színes nagypolgári házak.

4.nap Coimbra | Óbidos |

Coimbra– D. Pedro infáns városa

Coimbrában hat király bölcsője ringott és így a nemzeti öntudat megtestesülésének a színhelye. Coimbra grófja pedig az igazi, Shakespeare tollára való intrikus, aki Zsigmond udvarában Magyarországon is járt és harcolt a törökök ellen.1347-ig ez volt Luzitánia fővárosa, ma már csak a tudományé, lévén ez Portugália legrégebbi egyetemi városa, de ma is 25 000 diák tanul itt. A város fő látványossága a könyvtár, amely a nem mindennapi látnivaló mellett érdekes történeteket is kínál.

Maga az egyetemi város is több, mint amit a neve rejt, hiszen itt a diákok megőrizték a középkori hagyományokat, amelyekbe úton-útfélen beleütközünk. Mire elérünk a Szent Kereszt Kolostorba, amely a portugálok nemzeti panteonja, már simán felismerjük a manuel stílus jellegzetességeit, ha mást nem, a kőbe faragott hajóköteleket biztos, amelyek a felfedezésekre utalnak. Aki egyszer látta a kolostor kerengőjét, az biztos nem felejti el. Itt emlékezünk meg I. János királyról, akiről kiderül, miért adták neki a portugálok a jó emlékű előnevet

Óbidos

Sétálunk a középkori utcácskák kék-fehér falai között, bekukkantunk a biopiacra, egy könyvesboltba, ámuldozunk az azulejo-borításon és a festményeken az Aranytemplomban.

5.nap | Tomar | Batalha | Alcobaça

Tomar – a templomosok előtt és után

Megnézzük Európa legrégebbi zsinagógáját, ahol a holttengeriekhez hasonló tekercseket őriznek.

De a városka különleges keresztény emlékkel is dicsekedhet, hiszen a Templomos-lovagok a XIII. században új rendet alapíthattak, a Krisztus Lovagrendet. A király altruista mentőakciója mögött ugyan anyagi érdek is lappangott, hiszen a templomosok hatalmas vagyonnal rendelkeztek, amelyet kár lett volna veszni hagyni, de így legalább megmaradt templomuk, amelyet a jeruzsálemi Szent Sír és Salamon templomának mintájára emeltek. A kolostor monumentális méretű, nem is adhatták alább, hiszen a rend főnöke Tengerész Henrik volt. (nanáhogy).

Batalha.

Innen Batalhaba vezet az utunk, ahol egy XIV. századi domonkos rendi kolostor terpeszkedik a hegy tetején, amelyet I. János ajánlott a Szűzanyának, ha győzelemhez segíti és legyőzheti a kasztíliaiakat. A kérés meghallgatást nyert, Portugália pedig 200 éves függetlenséget.

A szívünkhöz kapunk, mert a kanyargós út végén hirtelen, mintha Reimsbe érkeztünk volna. Döbbenetes méretek, letisztult gótika egyrészről, és még valami agyondíszített dolog másrészről, ami első pillantásra érthetetlen. És még ezzel sem kell beérnünk, mert még ott van két félbehagyott torony.

Alcobacaba megyünk tovább, ahol a kék és rózsaszín házak, kovácsoltvas erkélyek, azulejo-val, azaz kobalt kék csempékkel borított falak között sétálunk a napsütésben, hogy aztán bemenjünk Portugália valaha épült legnagyobb templomába, a XII-XIII- században emelt Moistero de Sanat Mariaba, amit Henrik király kezdett el építeni 1147-ben. Az építkezést az utódok is folytatták, és 100 évvel később elkészült a cisztercita kolostor is. A kolostor csodás kuriózuma a hatalmas konyha, előzetesen csak annyit, hogy a vízellátást biztosítsák pofonegyszerű megoldást választottak, ami másnak mégsem jutott eszébe sehol: bevezették a patakot a konyhába.
Megállunk Pedro királyé és Inez síremléke mellett is. A középkori horrortörténetben szerepel majd lefejezett szerelmes, kivágott szív, megalázott udvar, de csitt, a többit majd ott.

6.nap Évora | Marvao| Lisszabon

Evora

Ide az Ibériai félsziget legszebb román temploma miatt érkezünk. Az I. században Augustnak ajánlották és Diánáról nevezték el, aki nem csak a vadászat, de a szüzesség istene is, azzal együtt, hogy Ámor anyja.

Hogy inkább sétálgattok majd a bájos gótikus-reneszánsz utcácskákon vagy megnéztek egy másik középkori horrortörténetet a templomban, az majd rajtatok áll.

Marvao

Sasfészeknek is nevezik az ország legmagasabban fekvő városát, melynek városafalain át a középkori vidéki Portugáliába léphetünk be. Bár nem a szezonban érkezünk, de jó tudni, hogy a marvao-i gesztenye egy fogalom.

A búcsúestét már Lisszabonban töltjük, egy szigorúan korhatáros bárban, amit csak a beavatottak ismernek. Az egykori bordélyházból kialakított szórakozóhely autentikus környezetben várja a vendégeket.

7.nap Lisszabon – Gasztro túra Lisszabonban

Érintjük Lisszabon kultikus pontjait, lifttel megyünk fel a város tetejére, felszállunk a 28-as villamosra, körbejárjuk a Szent Jeromos kolostor meseszép kerengőjét, amely olyannyira emblematikus hely, hogy itt írták alá Portugália Európai unióhoz való csatlakozásának dokumentumait, a templomban pedig megállunk egy pillanatra Vasco de Gama síremléke előtt. Napközben megkóstoljuk azokat az ételeket, amelyek a helyiek lelkéig hatolnak. Régi és új helyeket is bejárunk, hogy megízleljük a gasztonómiai kultúra fejlődését, és a világ kipróbáltam legjobb pastel del natáját. Ezen a napon tényleg úgy eszünk és iszunk, mint egy lisszaboni.

Hétkor indulunk a repülőtérre. Wizzairindulás: 21.55

Kérlek, hogy ha jelentkeztek ide írjatok: viktoria.lugosi@kaviart.eu

Végül néhány szó Bense Mónikáról, akivel ezt a hetet töltjük, úgy, ahogy ő mutatkozik be:

Portugália 1996 óta az életem egyik fele. Akkor ösztöndíjas hallgatóként tanultam a Portói Egyetemen, ahonnan Budapestre visszatérve már nyilvánvaló volt, hogy mindent szeretnék csinálni, ami a portugál nyelvhez és az általa közvetített kultúrákhoz köthető.

Elkezdtem tanítani a nyelvet és évente jártam vissza Portugáliába,  és persze a lisszaboni családomat, barátaimat meglátogatva töltök kinn akár több hetet vagy hónapot is.

A műfordítás 2006-ban indult, azóta 9 regény- és novelláskötet-fordításom jelent meg, és ha minden jól alakul, idén 2 újabb portugál regényt fordítok magyarra. Közben a másik irányban is alakulni látszik a munkám, tavaly eu-s támogatással fordítottam le két Pintér Béla-darabot, aminek lehet, hogy néhány Molnár Ferenc-fordítás lesz a folytatása.

Szintén 2006 óta tanítok portugál nyelvet és kultúrát különféle egyetemeken: jelenleg a Corvinuson.

És a legfrissebb: 4 hónapja doktor is lettem, a Bécsi Tudományegyetemen szereztem meg a PhD-fokozatot a kortárs brazil krimi témájában.

Útunk során bátran használják ki (vagy ahogy a portugálok mondják: usem e abusem) tapasztalatomat és tudásomat!