A Gardától Velencéig

a tavak kékje, a parkok zöldje, rubinló borok, aranyló napsütés, malmok, dómok, kastélyok,
Nabucco a 2000 éves Arénában, tárlatvezetés a kortárs Velencei Biennálén

Június 23-27.-ig

Csorba László történésszel

Archívum Utazás

Riva del Garda, Trento, Asiago, Verona, Velence, Valeggio, Borghetto

A nagyobb térképért kattintson a linkre

1. nap, jún. 23. csütörtök

Budapest- Bergamo 12.30-14.05

A Garda tó mentén, csodás panoráma úton jutunk el Riva del Gardaba. A Garda fővárosának nevezett elegáns város egy pálma és olajfák szegélyezte mediterrán oázis.

A monarchia idején Riva volt az osztrák Riviera. Nietzsche, Kafka, Rilke, Heinrich Mann is megfordult az itteni szanatóriumban. Thomas Mann kétszer is kezeltette itt magát. A Varázshegy a híres Berghoff szanatóriumi élményei alapján íródott, de Riva is mély nyomokat hagyott benne, megnézzük a vízesést, amely szó szerint is szerepel a Varázshegyben.

Azután Csorba tanár úr a Monarchia I. világháborús erődjének teraszán rövid bevezetés tart a stratégiába és a taktikába, miközben mi a lélegzetelállító kilátásban gyönyörködünk. Az estét Trento-ban töltjük, egy közös vacsorával fejezzük be a napot.

1. nap, jún. 24. péntek

A trentoi városnézést a Castello di Buonconsiglioban kezdjük. A palotát a XIII. századtól ötszáz éven át lakták a püskökök és többségük tovább is építette, így aztán gótikus is, reneszánsz is, barokk is. Ahogy bámászkodunk a Német-római Birodalom hercegérsekének pompás hajlékában és lessük a gyönyörű műtárgyakat, egyszer csak roppant ismerős nevek és arcok bukkannak elő a falakon.

Kisétálunk a főtérre, ahol visszarepülünk a nevezetes Tridenti Zsinat idejébe, a 16. század közepére, amely épp félidejénél tartott, amikor Dobó István és Bornemissza Gergely az egri vár faláról tüzes kereket gurított az ostromló törökökre.

Megnézzük a Dómot, ahol a zsinati atyák üléseztek, hogy megújítsák a katolikus vallást, kiirtsák a tévtanokat, békét teremtsenek az egyházban.

Délutánra majdnem 500 évet ugrunk az időben, amikor kívülről megcsodáljuk Trento új tudományos múzeumát, amelyet Renzi Piano álmodott meg, az a sztárépítész, aki többek között a párizsi Pompidou központot és az ikonikus londoni The Shard felhőkarcolót, tervezte.

Pergine és Asiago felé indulunk. Asiagoban alszunk.

1. nap, jún. 25. szombat

Hol van már a nagy háború, kérdezhetitek joggal az emlékmű láttán. Mégis azok a magyarok, aki nagy- és dédapáik nevét olvass ák a Sacrario di Leiten bronzlapjain, nem hiába utaztak ilyen messzire. Egy főhajtás, és már tartunk is Veronába, ahol éppen az Aréna mellett lakunk, hogy este csak át kelljen sétálni a másik oldalra.

De addig még megnézzük a San Zeno bazilikát, amelynek harangtornyát Dante is megénekelte, Capuleték házát, a Del Capellot, Rómeo és Júlia „emlékeit”, a Santuario della Madonnát és sokat látott itáliai utastársaink egy cseppet sem lepődnek meg, ha hű vezetőnk néhány elmaradhatatlan szittya érdekességre is felhívja a figyelmünket.

Este a kétezer éves csodás veronai Arénában Nabucco-t nézünk és hallgatunk, elvégre ezért választottuk ezt a napot az utazásra.

1. nap, jún. 26. vasárnap

Velence innen csak másfél óra, és mi szeretnénk megmutatni azokat a gyöngyszemeket, amelyeket eddig valószínűleg nem láttatok. A vaporetto jegyünk egész napra szól, lehet tehát hajózni, a délutánt pedig arra szánjuk, hogy helyi vezetőnk segítségével végig járjuk a Velencei Biennálé legfontosabb pavilonjait, megismerjük a kortárs képzőművészeti trendeket.

Magyarországot Keresztes Zsófia képviseli szürreális, pszichodelikus szobraival. De a biennale szétfeszíti a falakat és nyomot hagy a városon is.

5.nap, jún. 27. hétfő

Valeggio sul Mincioban áll a középkor óta Európa legnagyobb hídvára. A hatalmas híd erőd a kastély alá épült, az őrök pedig több, mint harminc emelet magasságából figyelték a folyót. A vár szellemjárta falai véres gyilkosságoktól és szerelmes legendáktól visszhangoznak.

Felmászunk egy kilátótoronyba, melynek belső falspirálja egy folytatásos történelmi képregény, a kápolna pedig kissé hátborzongató esztétikai látványosság (a honi szív feldobog). És hogy a legendáknál maradjunk, egy nimfa és egy kapitány szerelmének emléke a híres valeggio-i tortellini is. A falu méretű kisvárosban tizenegy családi tésztagyár ontja a speciális recept szerinti finomságot, amelyek töltelékében három féle húst, vajat, zsályát, bort, zsemlemorzsát dolgoznak össze.

A szomszédos Borghetto kevéssé ismert, ámde kihagyhatatlan állomás, a vízimalmokkal körülvett falu az egyik legbájosabb olasz település.

2015-ben Európa második legszebb parkja lett a Parco Sigurtà.

Rózsa-, gyógynövény- és vízikertek, kastély, barlang, dámszarvasok. Tavaly a Loire mentén megnéztük, milyen parkokat építenek a franciák. Itt az idő, hogy lássuk mit tudnak az olaszok. (bár akik velünk voltak a Pápa kertjében, azoknak már meglehetősen határozott elképzelései vannak).

Egy korai vacsora után a buszunk Bergamoba visz, a gépünk 21.55-kor indul haza.